Articole
Permanent URI for this collectionhttps://rses.ince.md/handle/123456789/10
Browse
1 results
Search Results
Item Compatibilitatea învățământului superior din Republica Moldova cu spațiul educațional terțiar european(INCE, 2018) Prodan, MarianaAcest articol prezintă o analiză a compatibilității învățământului superior din republica Moldova cu spațiul educațional terțiar european. În acest scop s-a recurs inițial la analiza trendurilor globale din învățământul superior versus specificul educației superioare europene. S-a stabilit că subiectul învățământul superior care s-a dovedit a fi este un factor crucial în economiile inovatoare și dezvoltarea economiilor bazate pe cunoaștere a devenit subiect de primă importanță în majoritatea țărilor dezvoltate. În Uniunea Europeană, învățământul terțiar este considerat factor drept vector al mobilității sociale și integrării. Mai mult, politicile și strategiile Uniunii Europene subliniază necesitatea soluționării problemei angajării tinerilor absolvenți prin interacțiunea mai strânsă între mediul academic și mediul de afaceri. Europenizarea sistemului de învățământ superior din Republica Moldova a început încă în anul 2005, odată cu semnarea procesului de la Bologna. În anii care au urmat, învățământul superior a suferit schimbări profunde pentru a se deveni compatibil cu cel european. Însă, în ultimul timp, învățământul terțiar din Republica Moldova se confruntă cu probleme serioase care îi pot provoca până și pieirea. O serie de factori au generat această situație, printre care menționăm: situația demografică negativă din ultimele decenii, emigrarea masivă a cetățenilor moldoveni în străinătate, accesul gratuit și liber la diverse programe internaționale de educație, granturi, burse. Una din soluțiile identificate în prezentul articol ar fi atragerea de studenți străini proveniți din țările fostei URSS, dar și din unele țări asiatice. Totuși, pentru a atinge acest obiectiv, universitățile moldovenești ar trebui să investească mai mult în fortificarea cunoștințelor de limbi străine a cadrelor didactice.