Articole

Permanent URI for this collectionhttps://rses.ince.md/handle/123456789/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item
    The importance of human resources in public administration
    (Performantica, 2020) Savcenco, Silvia
    The profound transformations in economic, political and social life are the concrete expression of the need for change. In these complex evolutions, the decisive role is played by the decision centers, especially, through the professional managerial interventions. Thus, the performance of public authorities depends to a large extent on the competence and professionalism of the human resources that work in them, on the way the staff conceives the objectives before the public authorities, on the way they solve them, on the extent to which they assume responsibility for the consequences of their activity, on the way they work with citizens. Starting from the fact that the realization of political decisions and general economic and social progress depends largely on the quality of administration, it is easy to understand the special attention paid to the study and proper positioning of human resources by scientists, as a key factor in making organizational decisions. Thus, in this article it will be revealed the role of human resources in the field of public administration.
  • Item
    Diaspora ca exponent vital în condițiile dezvoltării durabile a Republicii Moldova
    (INCE, 2018) Stirba, Vitalie
    Lucrarea prezintă o observație asupra rezultatului fenomenului migrației ce a influențat acumulărea unui stoc de migranți originari din Republica Moldova. Este sugerată ideea, precum că diaspora poate fi privită în calitate de deținător al unui potențial solid din punct de vedere al capitalului uman, ce poate asigura o creștere economică în contextul dezvoltării durabile din țara de origine.
  • Item
    Învățământul superior și dezvoltarea capitalului uman
    (INCE, 2017) Prodan, Mariana
    The quality of human capital is the locomotive of economic growth. Higher education is the determinant factor to ensure the training of human capital. This article highlights the role of higher education in human capital training. The indicators characterizing the higher education in the Republic of Moldova are examined, and a comparative analysis of these indicators with Romania and the EU-28 is being carried out. The main challenges faced by Moldovan higher education are the need to adjust to the labor market demand, the demographic situation and migration.
  • Thumbnail Image
    Item
    Indicatorii internaționali în evaluarea capitalului uman
    (INCE, 2017) Buciuceanu-Vrabie, Mariana; Croitor, Rodica; Crismaru, Mariana
    The present paper contains an analysis and interpretation of trends, opportunities and challenges in the development of human capital and its quality at country level, as well as in the comparative evaluation of success (the Republic of Moldova with three reference countries: Romania, Ukraine, Lithuania) in capitalizing on human capital. The Republic of Moldova registers modest results, both at national and international level, in capitalizing its own human capital. There is a serious shift on that: the low living standards of the population with a pronounced inequality of income; the inefficiency of state investments in education and health which is demonstrated by indicators that do not show significant quality changes; the failure of the socio-economic policies to capitalize on the demographic dividend, the country failing to integrate this potential in the labor market, but on the contrary it is losing it due to labor migration abroad, by accelerating the changing age structure of the population.
  • Item
    Sistemul educaţional profesional în Republica Moldova
    (INCE, 2015) Taragan, Raisa
    Procesele de transformare a societății înregistrate în ultimii ani reprezintă provocări pentru sistemul de educație și formare profesională. Nivelul de educație reprezintă o variabilă importantă a capitalului uman, iar acesta, la rândul său, este un factor complementar al funcției de producție. În acest articol a fost analizată și efectuată o sinteză a sistemului educațional profesional în Republica Moldova și utilizarea experienței internaționale în acest domeniu pentru a oferi cele mai bune opțiuni de a determina necesitatea armonizării sistemului de învățământ profesional în Republica Moldova în condițiile unei crize demografice. Au fost elaborate concluzii și recomandări pentru implementare în Republica Moldova a experienței internaționale.
  • Item
    Calitatea profesională a capitalului uman pe piața muncii
    (INCE, 2015) Cotelnic, Valentina
    Calitatea capitalului uman constituie o premisă esențială pentru creșterea competitivității și dezvoltarea economică și socială a țării. De aceea este necesară identificarea problemelor-cheie care duc la scăderea calității capitalului uman. Astfel, analizând calitatea profesională a capitalului uman deducem necesitatea dezvoltării unor mecanisme eficiente de asigurare a calității educației, crearea sistemului inteligent de informare și analiză a competențelor necesare pieței muncii, asigurarea accesului la servicii de formare pe tot parcursul vieții etc.
  • Item
    Competitivitatea capitalului uman al Republicii Moldova în evoluție comparativă
    (INCE, 2015) Buciuceanu-Vrabie, Mariana
    Capitalul uman este o componentă esențială a competitivității economice naționale, iar investiția în capitalul uman, cu accent pe dezvoltarea calitativă, devine prioritate pentru dezvoltarea durabilă a țării, în special în condițiile îmbătrânirii demografice. Potrivit Indicelui Capitalului Uman (Human Capital Index), Republica Moldova este pe ultimul loc printre țările Europei și Asiei Centrale cu cel mai mic punctaj (66,8) al performanților atinse în dezvoltarea și valorificarea potențialului uman. Evaluând profilul calitativ al resurselor umane din Moldova, constatăm, pe de o parte, o evoluție pozitivă în sensul creșterii nivelului de studii și pregătirea profesională în ultimele două decenii, o involuție a pieții muncii în capacitatea sa de a valorifica eficient acest potențial. Totodată, indicatorii analizați, înregistrează valori modeste în comparație cu țările comparate, indicând despre un nivel scăzut de competitivitate a capitalului uman prezent, dezavantajele implicând și o piață a muncii în formare, competențe neadecvate, dar și o intensitate deosebită a emigrației populației cu înaltă calificare (fenomenul de „brain drain“) etc.
  • Item
    Analiza calității potențialului uman din perspectiva inserției pe piața muncii
    (INCE, 2019) Onofrei, Nicoleta
    Acest articol urmărește studierea posibilităților de creare a pieței muncii autohtone competitive prin efectuarea unei analize comparative a nivelului de educație a populației în vârstă aptă de muncă utilizând rezultatele Recensământului populației 2004 și ale Recensământului populației și al locuințelor 2014 privind repartiția populației după nivele de instruire, pe grupe de vârstă, care continuă studiile, rata de ocupare și rata șomajului pe nivele de instruire. Analiza comparativă dintre mun. Chișinău și Republica Moldova a oferit o perspectivă mai amplă a situației privind calitatea profesională a pieței muncii precum și posibilități de îmbunătățire a acesteia. Analiza nivelului de ocupare a populației aptă de muncă a permis de a constata faptul că rata de ocupare se află într-o relație directă cu nivelul de educație. Cuantumul cel mai înalt de ocupare în perioada 2016-2018 a fost observat la persoanele cu studii superioare și secundar profesionale. Totodată, rata de ocupare este mai mare în țară decât în mun. Chișinău pentru nivelele de instruire gimnazial, liceal și mediu de specialitate, pe când în mun. Chișinău rata de ocupare este mai mare pentru nivelele secundar profesional și superior. În condițiile actuale urmează de a revizui măsurile orientate către încurajarea și asigurarea accesului la învățământ în zonele rurale, crearea unor programe speciale de învățământ care să permită învățarea pe tot parcursul vieții și recalificarea persoanelor, crearea unor locuri de muncă decente pentru antrenarea specialiștilor tineri și asigurarea corespunderii cererii și ofertei a potențialului uman.
  • Item
    Provocări și rezultate pe termen lung pentru bunăstarea și dezvoltarea populației
    (INCE, 2019) Buciuceanu-Vrabie, Mariana
    The article is foccused on the successes and challenges of the Republic of Moldova in the population development, addressed through the international instruments for measuring the quality of human capital, such as Human Capital Index; Human Development Index; Global Competitiveness Index. An evaluation of the composite indicators that measure the efficiency of investments in the population was done. The dynamics of the last five years, as well a comparative analysis accorss countries in the region was emphasized. In the conditions of rapid technological progress, but also of demographic changes, investments in the population become an imperative that changes the nature of human work. The results of the analysis show that despite the actions carried out in the field, Republic of Moldova continues to record the lowest indicators among the countries of Eastern Europe in terms of population development, quality and capitalization of human potential. The country develops only 62% of its human capital and has a low competitive potential (only 57%). Meanwhile among the main long-term challenges remain the fundamental elements: population health, quality of education, labor market functionality, and the infrastructure and population well-being.
  • Item
    Experienţa internaţională în domeniul sistemului educaţional secundar profesional
    (INCE, 2015) Taragan, Raisa
    Schimbările şi transformările societăţii, înregistrate în ultimii ani, tranziţia către societatea bazată pe cunoaştere reprezintă provocările pentru sistemul de educaţie şi de formare profesională în întreaga lume. În acest articol, a fost analizată şi efectuată o sinteză a sistemului educaţional profesional în ţările UE şi a experienţei internaţionale în acest domeniu pentru a oferi cele mai bune opţiuni de a determina necesitatea armonizării sistemului de învăţământ profesional în Republica Moldova în condiţiile unei crize demografice.