Articole

Permanent URI for this collectionhttps://rses.ince.md/handle/123456789/10

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Compatibilitatea învățământului superior din Republica Moldova cu spațiul educațional terțiar european
    (INCE, 2018) Prodan, Mariana
    Acest articol prezintă o analiză a compatibilității învățământului superior din republica Moldova cu spațiul educațional terțiar european. În acest scop s-a recurs inițial la analiza trendurilor globale din învățământul superior versus specificul educației superioare europene. S-a stabilit că subiectul învățământul superior care s-a dovedit a fi este un factor crucial în economiile inovatoare și dezvoltarea economiilor bazate pe cunoaștere a devenit subiect de primă importanță în majoritatea țărilor dezvoltate. În Uniunea Europeană, învățământul terțiar este considerat factor drept vector al mobilității sociale și integrării. Mai mult, politicile și strategiile Uniunii Europene subliniază necesitatea soluționării problemei angajării tinerilor absolvenți prin interacțiunea mai strânsă între mediul academic și mediul de afaceri. Europenizarea sistemului de învățământ superior din Republica Moldova a început încă în anul 2005, odată cu semnarea procesului de la Bologna. În anii care au urmat, învățământul superior a suferit schimbări profunde pentru a se deveni compatibil cu cel european. Însă, în ultimul timp, învățământul terțiar din Republica Moldova se confruntă cu probleme serioase care îi pot provoca până și pieirea. O serie de factori au generat această situație, printre care menționăm: situația demografică negativă din ultimele decenii, emigrarea masivă a cetățenilor moldoveni în străinătate, accesul gratuit și liber la diverse programe internaționale de educație, granturi, burse. Una din soluțiile identificate în prezentul articol ar fi atragerea de studenți străini proveniți din țările fostei URSS, dar și din unele țări asiatice. Totuși, pentru a atinge acest obiectiv, universitățile moldovenești ar trebui să investească mai mult în fortificarea cunoștințelor de limbi străine a cadrelor didactice.
  • Item
    Învățământul superior și dezvoltarea capitalului uman
    (INCE, 2017) Prodan, Mariana
    The quality of human capital is the locomotive of economic growth. Higher education is the determinant factor to ensure the training of human capital. This article highlights the role of higher education in human capital training. The indicators characterizing the higher education in the Republic of Moldova are examined, and a comparative analysis of these indicators with Romania and the EU-28 is being carried out. The main challenges faced by Moldovan higher education are the need to adjust to the labor market demand, the demographic situation and migration.
  • Item
    The situation of vulnerable groups on the labour market in the Republic of Moldova
    (Complexul Editorial al INCE, 2018) Savelieva, Galina; Prodan, Mariana
    This article presents the results of research on the phenomenon of vulnerability on the labour market, which is specific to contemporary economies as a consequence of the phenomenon of economic cyclicality and, in particular, economic and financial crises, globalization processes, etc. The Republic of Moldova is not an exception: internal factors (political instability, unfavourable climatic conditions and problems in the banking sector), as well as the influence of external factors (the crisis in Ukraine, the recession in the Russian Federation and the trade restrictions imposed by this country on RM, the decline in world agricultural prices), the irreversible aging process, have made the formation of vulnerable groups subject to social risk on the labour market that need of state protection. In this context, the objective of the study is to highlight the categories in the field, arguing the reasons and causes of reporting to a particular group. The study relies on data from the National Bureau of Statistics, the National Agency for Employment and the secondary analysis of selective research in the field. The main methods of research are: monographic, systemic, logical, analysis and synthesis, economic calculations, graphical interpretation, tabulations etc. Despite of gradual improvement in some employment indicators and of the promotion of active policies, the employment of different groups of the population capable of activating economically remains insufficient. There are significant differences in employment among young people, the rural and urban population, by sex and age, in particular pre-retirement and retirement, people with disabilities, returned migrants. The promotion of active employment policies, the reduction of all forms of discrimination, in particular of persons with disabilities and women, the diversification and accessibility of training and professional training, the promotion of flexible working arrangements, the development of social and economic infrastructure, especially in rural areas, reforming the wage system will help to increase the level of employment.