Articole
Permanent URI for this collectionhttps://rses.ince.md/handle/123456789/53
Browse
7 results
Search Results
Item Sustinerea educatiei antreprenoriale: experienta statelor UE si lectii pentru Republica Moldova(Artifex, 2022) Novac, AlexandraIt is becoming increasingly obvious that entrepreneurial skills, knowledge and attitudes can be learned and are of particular importance in meeting the challenges of the 21st century. This paper provides an overview of the main mechanisms and measures to support entrepreneurship education and the main institutional actors involved in the development of entrepreneurship education in the EU countries. The following methods and techniques were used in the investigation process: desk research, critical analysis and generalization of specialized literature and analytical materials, comparative analysis. The research findings have resulted in the identification of proposals on the possibilities of using the EU experience to support entrepreneurship education in the Republic of Moldova.Item Stimularea implicării tinerilor în antreprenoriat prin intermediul educației antreprenoriale în Republica Moldova: situația actuală și oportunități de îmbunătățire(INCE, 2022) Novac, Alexandra; Vinogradova, NataliaActualmente, pentru creșterea economica a țarii este necesara implicarea in activitațile antreprenoriale a tinerilor, care reprezinta un grup de populație mare dupa cantitate, dar care, destul de frecvent, nu poate gasi un loc de munca decent in țara și, ca urmare, tinerii devin șomeri sau pleaca in strainatate. Implicarea tinerilor in antreprenoriat in Republica Moldova poate influența pozitiv asupra creșterii bunastarii lor, imbunatațirii oportunitaților de auto-realizare, creșterii activitații lor sociale, precum și asupra limitarii migrației in masa a tinerilor. In articolul dat imbunatațirea posibilitaților de implicare a tinerilor in activitațile antreprenoriale sunt examinate ca rezultat al imbunatațirii educatiei antreprenoriale a tinerilor și formarii competențelor antreprenoriale, in principal, in cadrul instituțiilor de invațamant professional tehnic și superior (licențiat, masterat și doctorat). In special, educația antreprenoriala joaca un rol important in formarea și dezvoltarea ecosistemului antreprenorial in randul tinerilor. Autorii au analizat situația din Republica Moldova in baza actelor normativ-juridice,documentelor de politici de stat și a curriculelor, elaborate de universitați, care reglementeaza sau contribuie la educația antreprenoriala și formarea competențelor antreprenoriale ale tinerilor la diferite niveluri și in diferite instituții de invațamant profesional tehnic și superior. Informația mai detaliata a fost obținuta in baza chestionarii a 289 de elevi/studenți/masteranzi/doctoranzi, care iși fac studiile in cadrul a 20 de instituții de invațamant, atat din capitala, cat și din regiunile țarii. In rezultatul generalizarii și analizei tuturor materialelor au fost elaborate recomandari,orientate spre imbunatațirea educației antreprenoriale și formarea competențelor antreprenoriale in cadrul instituțiilor de invațamant (profesional tehnic și superior) din Republica Moldova.Item Politica de dezvoltare a IMM-urilor: susținerea educației antreprenoriale a tinerilor din Republica Moldova(Artifex, 2020) Novac, Alexandra; Maier, LidiaEntrepreneurship education of young people is one of the priorities of policies around the world, being an engine of progress, and the European Commission recognizes entrepreneurship education and skills acquisition as a tool that can help young people become more entrepreneurial, develop their spirit of initiative, to acquire skills and entrepreneurial behavior. At the same time, entrepreneurship education supports young people to gain the ability to better identify and exploit the opportunities, to put ideas into practice, to plan and manage projects in order to achieve clearly set goals. In this paper, the authors review the efforts of the Republic of Moldova regarding entrepreneurship education and entrepreneurial skills acquisition, taking into account the state policies, in which entrepreneurship education for young people is carried out, the programs to support the involvement of young people in entrepreneurship. Also the paper presents the results of the evaluation of the entrepreneurial education level of youngpeople in the educational institutions, obtained by the method of questioning with the participation of the authors. The results and conclusions of theevaluation can be useful for employees of public administration bodies andagencies, which regulate or are involved in the process of entrepreneurshipeducation and entrepreneurship skills acquisition.Item A second chance for entrepreneurs in the Republic of Moldova: challenges and solutions(Complexul Editorial al INCE, 2021) Novac, Alexandra; Aculai, Elena; Maier, LidiaThe relevance of offering a second chance is determined not only by the need to mitigate the consequences of business failure and motivate the entrepreneur to continue his entrepreneurial activity, but also by the impact on the country's economy, as business closure leads to job losses, a worsening of the financial possibilities of the national and local budgets, reduction of competition and other negative trends in the internal market. The importance of these issues has increased significantly in the context of the COVID-19 pandemic, leading to significant deterioration of the Moldovan business environment. The aim of the paper is to identify the barriers and needs of entrepreneurs, who face financial or other difficulties, are in a state of insolvency, have gone through restructuring/bankruptcy proceedings and would like to benefit from a second chance in Moldova. The research methodology is based on the analysis of legislative acts in the field; statistical data analysis; the results of 16 semi-structured interviews with entrepreneurs on elucidating the factors that favor and hinder the entrepreneurial activity, related to obtaining a second chance in business. The interviews were conducted between April and August 2018. The research results showed that both internal factors (insufficient financial resources, knowledge of crisis management, mismanagement, insufficient staff qualification, including the entrepreneurial skills / experience of the owners, the lack of people with certain professions) and external (related to insolvency legislation, limited information on the possibilities that can be used in case of failure) are determining for taking a second chance.Item A doua șansă pentru antreprenori: experiența Uniunii Europene și lecții pentru Republica Moldova(INCE, 2019) Novac, AlexandraActualmente, subiectul susținerii antreprenorilor care au dat faliment și pot beneficia de o a doua șansă se află tot mai mult pe agenda discuțiilor publice și în documentele de politici, mai ales la nivelul statelor Uniunii Europene. Obiectivul acestui articol este de a identifica bunele practici privind îmbunătăţirea posibilităţilor pentru antreprenorii, care se confruntă cu dificultăți financiare, se află în stare de insolvabilitate sau au dat faliment, de a beneficia în mod rapid de o a doua şansă întâlnite în statele europene și la nivelul UE și a distinge lecții utile privind posibilitățile de utilizare a experienței analizate în Republica Moldova. În procesul cercetării au fost utilizate următoarele metode și tehnici: cercetarea de birou, analiza critică şi generalizarea literaturii de specialitate, materialelor analitice; analiza comparativă. Rezultatele cercetării s-au concretizat în identificarea unor propuneri privind posibilităţile de utilizare a experienţei străine de susținere a antreprenorilor din categoria analizată în Republica Moldova1.Item SME support policy in the Republic of Moldova and assessment of its impact on business development(INCE, 2018) Aculai, Elena; Stratan, Alexandru; Novac, AlexandraEstablishment and legal development of small private businesses in the Republic of Moldova became possible only since the 90s at the initial stage of market reforms. Despite the absence of a regulatory framework for business development in this period, the rapid growth in the number of small enterprises has been noted. Although the owners of newly established, privatized and reorganized small enterprises (SE) were lacking in business knowledge, and public administration employees did not have a clear understanding of the role of small and medium enterprises (SMEs)in the economy, however, already in 1992-1994 the basics of entrepreneurship development policy have been laid. Over the last years, state policy aimed at supporting SMEs has been developed considerably in the Republic of Moldova, but the business environment is not favorable enough. The paper presents the multifaceted analysis of the state support policy of SMEs in the Republic of Moldova and the assessment of its impact on the business from different perspectives – government, international ratings and entrepreneurs. The results of the research revealed that, quite a large number of entrepreneurs over the years pointed to deterioration in the business environment conditions; however, the opinions of certain groups of entrepreneurs vary significantly. This means that the government's economic policy does not consider enough the entrepreneurs’ opinion regarding the general business climate changes, as well as the specific problems faced by different groups of entrepreneurs. The research methodology is based on an analysis of statistical data; the legal framework and policy documents; the main international rankings, as well as the results of surveys of different groups of Moldovan entrepreneurs – women, young people, people with disabilities, which were implemented with the participation of the authors in the period 2016-2017.Item Dezvoltarea educaţiei antreprenoriale a tinerilor în cadrul instituţiilor de învăţământ profesional tehnic secundar din Republica Moldova(INCE, 2018) Aculai, Elena; Novac, Alexandra; Deliu, NataliaЕducaţiа antreprenorială este una din direcţiile moderne şi promiţătoare de dezvoltare a sistemului educaţional în ţările europene, inclusiv şi în Republica Moldova. Formarea aptitudinilor antreprenoriale extinde oportunităţile pentru studenţi, în special pentru tineri, în desfăşurarea unei activităţi independente sau crearea propriei micro-afaceri, astfel îmbunătăţind bunăstarea lor, autorealizarea şi calitatea vieţii lor. În cadrul materialului prezentat se analizează procesul de formare antreprenorială în cadrul sistemului de învăţământ profesional tehnic secundar, care se dezvoltă activ în Republica Moldova începând cu anul 2012. În special, sunt evaluate principalele documente de reglementare, juridice şi metodologice, care au stat la baza introducerii cursului de educaţie antreprenorială; este prezentată contribuţia instituţiilor care au asigurat acest proces; a fost analizată prima experienţă de constituire a afacerii şi asigurarea unei activităţi independente pentru absolvenţii instituțiilor de învățământ profesional tehnic secundar. Ca bază a rezultatelor şi concluziilor a servit sondajul absolvenţilor instituţiilor de învăţământ profesional tehnic secundar, care au studiat cursul de educare antreprenorială. Studiul a fost implementat în anii 2016-2017 cu participarea activă a autorilor.