Browsing by Subject "mediul de afaceri"
Now showing 1 - 20 of 58
- Results Per Page
- Sort Options
Item Assessment of the business environment in the Republic of Moldova: key trends and determining factors(2015) Stratan, Alexandru; Aculai, Elena; Vinogradova, NataliaAssessment of trends in the business environment is a matter of interest to entrepreneurs, investors and representatives of the public administration, as it allows well-grounded planning of business development, making reasoned decisions about investing and improving purposefully public policies. In the Republic of Moldova, despite the adoption of the necessary legislation, implementation of government programs and the creation of institutions to support business, trends in the business environment are treated contradictorily by businessmen and public servants. International ratings also provide a mixed assessment of changes in the business climate in the country. The purpose of this article is to highlight the trends of the business environment in the Republic of Moldova, taking into account the specific conditions of the country, based on results of a entrepreneurs survey, using quantitative indicators that allow an unambiguously interpretation of the changes. The methodology designed and implemented by the authors regarding the approach to the evaluation of the business environment is briefly presented. Emphasis is placed on the results of evaluation of the business environment: the main trends and its determining factors. It was revealed the opinion of entrepreneurs regarding the changing in business environment during the period 2011-2013 and the forecast for 2013-2015. The main conclusions, including the possibilities of using the obtained results are also presented.Item Caracteristica procesului de instituire a responsabilităţii sociale a mediului de afaceri în Republica Moldova(Complexul Editorial, IEFS, 2013) Vinogradova, Natalia; Maier, LidiaLucrarea descrie principalele caracteristici ale procesului de instituire a responsabilităţii sociale a mediului de afaceri în Republica Moldova: scoate în evidenţa premisele pentru dezvoltarea responsabilităţii sociale la întreprinderi; defineşte factorii cheie, care influenţează asupra împlementării pe larg a conceptului de responsabilitate socială în cadrul întreprinderilor; propune clasificarea întreprinderilor în funcţie de cauzele principale, care au contribuit la desfasurarea acţiunilor de responsabilitate socială; examinează măsurile de susţinere de stat a responsabilităţii sociale a întreprinderilor.Item Ce împiedică unei creşteri economice sustenabile în Republica Moldova?(IEFS, 2011) Chistruga, MarcelLiteratura de specialitate abundă în analize şi modele de creştere şi dezvoltare economică. În ultimii 10 ani, un punct de referinţă în practica internaţională în domeniul dat, reprezintă lucrarea lui Hausmann, Rodrik and Velascounde este descrisă metodologia de determinare a celor mai iminente constrângeri şi se bazează pe „o clasificare elementară, dar semnificativă”. Cu alte cuvinte, această abordare adresează o întrebare validă pentru economia unei ţări – de ce creşterea este lentă. Articolul prezintă o sinteză a analizei în acest sens, bazată pe studiile effectuate în Republica Moldova.Item Constituirea şi dezvoltarea instituţiilor publice de susţinere a IMM în Republica Moldova(IEFS, 2012) Aculai, ElenaLucrarea analizează procesul de constituire şi dezvoltare a instituţiilor publice cheie de sustinere a IMM-urilor, create şi care activează pe teritoriul Republicii Moldova începand cu anii ’90 ai secolului trecut. Atenţia se axează pe două grupe de instituţii publice: care elaborează şi realizează politica de dezvoltare a mediului de afaceri, precum şi care furnizează servicii întreprinderilor. Sunt analizate funcţiile de bază ale organizaţiilor publice de sustinere, reliefate problemele întreprinderilor, care definesc necesitatea lor de susţinere. Sunt identificate barierele în activitatea acestor instituţii.Item Dialogul dintre ÎMM şi organele administraţiei publice în opinia antreprenorilor din Republica Moldova(IEFS, 2011) Aculai, Elena; Clipa, VictoriaThe dialog between public authorities and the business plays an importantrole in promoting an enabling environment for SME’s development. The Governments that listen to the privatesector are more susceptible to promoteeconomic reforms. On the other part, entrepreneurs that understand the measures that the Government tray to realize thorough the policies they are implementing are more perceptible to support them. Therefore, thedialogue represents for the public and private sector the best way to establish the right priorities and to promote their common interests.In this paper was analyzed the problems of the dialogue between SMEs and public authorities in the Republic of Moldova. There was argued the importance of the dialogue for both parties and the premisefor its development. Also there was identified the SMEs interest in the dialogue. This article is based on the results of the research carried out at the Institute of Economy, Finance and Statistics, with the active participation of the authors.The study is based on the questionnaireand interviews with entrepreneurs, conducted in 2011.Item Evaluarea mediului intern de afaceri (în baza întreprinderilor de panificație din Republica Moldova)(IEFS, 2012) Oleiniuc, Maria; Dodu, AlionaInternal environment of the entreprise includes all elements and relationships that are under direct influence of its management system and contribute directly to achieving entreprise.Item Formele parteneriatului social în cadrul dialogului social în Republica Moldova(IEFS, 2013) Vinogradova, NataliaThe social partnership within the framework of social dialogue is the subject of this article. It has to ensure thatcivil society and the business could affect the ongoing public policy in the country. Several forms of the social partnership, implemented within the framework of social dialogue between government, business and non-governmental organizations at all stages of development, adoption and implementation of the social policy have been discussed. Among them: the organization of joint activities (public hearings, conferences, round tables, seminars and special meetings), expert councils, working groups, community councils, lobbying.Item Principalii factori determinanţi ai mediului de afaceri în Republica Moldova(Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2014) Aculai, Elena; Veverita, Valentina; Vinogradova, NataliaÎn articol sunt examinate principiile de bază ale abordării, elaborate de autori, faţă de evaluarea mediului de afaceri, cu accent pe principalii factori care determină schimbarea acestuia. Succint sunt examinate rezultatele evaluării mediului de afaceri în Republica Moldova, obţinute în baza chestionării antreprenorilor. Sunt identificate tendinţele schimbării principalilor factori în perioada anilor 2011-2013.Item Programele de stat de susţinere a IMM-urilor în Republica Moldova : 20 de ani de dezvoltare(IEFS, 2012) Aculai, Elena; Vinogradova, Natalia; Maier, LidiaArticolul prezintă o scurtă analiză a dezvoltării programelor de stat de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii, adoptate şi realizate în Republica Moldova de la începutul anilor ’90; identifică principalele tendinţe, avantajele şi restricţiile în utilizarea metodei de susţinere prin programe a întreprinderilor mici şi mijlocii în ţară.Item Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 10 (trim. II, 2013)(INCE, 2013) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Gribincea, Corina; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Olarescu, Zaharia; Toaca, ZinoviaPublicaţia “Tendinţe în Economia Moldovei” este o ediţie trimestrială produsă cu asistenţa Misiunii Uniunii Europene de Consiliere în Politici Publice pentru Republica Moldova. Conţinutul acestei publicaţii este responsabilitatea exclusivă a autorilor şi nu reflectă punctul de vedere al Uniunii Europene.Item Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 17 (trim. I, 2015)(INCE, 2015) Stratan, Alexandru; Lucasenco, Eugenia; Cara, Oleg; Timofei, Olga; Vragaleva, Veronica; Popa, Viorica; Clipa, Victoria; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Ceban, AlinaPublicaţia „Tendinţe în Economia Moldovei” este o ediţie trimestrială produsă cu asistenţa Delegaţiei Comisiei Europene în Republica Moldova. Conţinutul acestei publicaţii este responsabilitatea exclusivă a autorilor și nu reflectă punctul de vedere al Uniunii Europene.Item Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 20 (trim. IV, 2015)(INCE, 2015) Stratan, Alexandru; Olarescu, Zaharia; Toaca, Zinovia; Ceban, Alexandru; Ceban, Alina; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Fala, Victoria; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, TatianaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 23 (trim. III, 2016)(Complexul Editorial al INCE, 2016) Stratan, Alexandru; Ceban, Alexandru; Olarescu, Zaharia; Lazarenco, Veronica; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, TatianaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 28 (trim. IV, 2017)(INCE, 2017) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Olarescu, Zaharia; Cociug, Victoria; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Toaca, ZinoviaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 29 (trim. I, 2018)(INCE, 2018) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Olarescu, Zaharia; Timofei, Olga; Cociug, Victoria; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, TatianaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 31 (trim. III, 2018)(INCE, 2018) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Gribincea, Corina; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, TatianaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 32 (trim. IV, 2018)(INCE, 2018) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Gribincea, Corina; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Olarescu, Zaharia; Toaca, ZinoviaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 34 (trim. II, 2019)(INCE, 2019) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Gribincea, Corina; Ungur, Cristina; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Olarescu, Zaharia; Toaca, ZinoviaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 35 (trim. III, 2019)(INCE, 2019) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, TatianaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 38 (trim. II, 2020)(INCE, 2020) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Toaca, Zinovia; Fala, VictoriaTradițional, în cadrul acestei ediții au fost prezentate: - Cele mai recente tendinţe ce au marcat activitatea social-economică a țării, în ediția curentă a publicației fiind disponibilă o analiză comprehensivă a rezultatelor din prima jumătate a anului 2020; - Prognozele actualizate privind evoluția economiei naționale pentru anul 2020.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »