Ghiduri metodice
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Modele de afaceri circulare(INCE, 2022) Perciun, Rodica; Timofei, Olga; Ungur, Cristina; Gribincea, Corina; Savga, Larisa; Perciun, Iulia; Tirigan, SergiuÎn acest ghid informativ este realizată o descriere a modelelor de afaceri circulare, sunt identificate bunele practici internaționale, precum și soluțiile inteligente existente, în organizarea modelelor de afaceri circulare în Republica Moldova.Item Economia circulară: colectarea deșeurilor(INCE, 2022) Iordachi, Victoria; Popa, Viorica; Popa, NicolaeGestionarea deşeurilor reprezintă una dintre problemele importante cu care se confruntă Republica Moldova în activităţile de protecţie a mediului. În prezent, problema deşeurilor se manifestă tot mai acut, din cauza creşterii cantităţii şi diversităţii acestora, precum şi a impactului lor negativ tot mai pronunţat asupra mediului înconjurător. Dezvoltarea urbanistică şi industrială a localităţilor, precum şi creşterea generală a nivelului de trai al populaţiei, antrenează producerea unor cantităţi din ce în ce mai mari de deşeuri. Obiectivele de bază ale politicii actuale a Uniunii Europene privind deşeurile, la care urmează să ne aliniem, constau în prevenirea generării deşeurilor şi în promovarea reutilizării, reciclării şi recuperării pentru asigurarea protecţiei mediului. Deşeurile sunt din ce în ce mai mult percepute ca o sursă de materie primă valoroasă pentru sectorul industrial, cu abordări cum ar fi reutilizarea, reciclarea şi recuperarea de energie, este aplicată reglementarea deşeurilor de ambalare, a vehiculelor scoase din uz, a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, deşeurilor biodegradabile şi anvelopelor.Item Comunicarea în afaceri : Suport de curs(INCE, 2021) Perciun, RodicaComunicarea reprezinta o componenta esențiala și indispensabila a vieții și activitații omului. Aceasta este prezenta peste tot: in viața cotidiana, in organizațtii, in business, viața sociala. "Totul comunică" - acesta este mottoul, care reflecta cel mai bine impactul pe care il are fenomenul comunicarii asupra existenței umane. Orice ființa umana are aceasta nevoie instinctiva de a comunica. Tocmai de aceea, inca din cele mai stravechi timpuri, oamenii și-au creat diverse limbaje vorbite sau scrise, pentru a putea comunica unii cu alțtii. In afaceri, mai mult ca oricand, comunicarea este importanta pentru atingerea scopurilor și rezultatelor contante. Un om de afaceri sau manager poate avea formulate cele mai bune planuri de afaceri, sa aiba cei mai pregatiți angajati, resursele necesare, dar, daca nu va reuși sa-și exprime eficient intențiile și strategiile, nu se va bucura de succes.Item Management comercial : Culegere de probleme, teste, studii de caz(INCE, 2021) Perciun, Rodica; Oleiniuc, Maria; Garbuz, VeronicaCulegere de probleme, teste, studii de caz la cursul universitar „Management comercial a fost scrisa de autori cu scopul de a asigura un instrumentar practic pentru toți cei care sunt interesați de particularitațile activitații comerciale desfașurate de intreprinderi pe piețele locale, naționale și internaționale. Deși aparent sunt simple, relațiile comerciale sunt de cele mai dese ori deosebit de complexe, iata de ce abordarea problemelor de management commercial a fost divizata in patru compartimente, fiind o completare a aspectelor teoretice descrise in manualul intitulat „Management comercial” elaborat de autorii nominalizați.Item Management comercial : Curs universitar(INCE, 2021) Perciun, Rodica; Savga, Larisa; Oleiniuc, Maria; Garbuz, VeronicaStrategiile naționale au drept obiective de baza: creșterea economica, dezvoltarea antreprenoriatului, dinamizarea relatiilor economice externe, asigurarea bunatații sociale și creșterea nivelului de trai a populației. In acest context, un factor de mare importanta in realizarea cu succes a acestora il constituie asigurarea unui management eficient in cadrul tuturor ramurilor economiei nationale, dar in special in domeniului activitații comerciale și de prestare de servicii. Activitatea de comerț in Republica Moldova reprezinta o direcție strategica, deoarece la moment ea deține o pondere de peste 20% la formarea PIBului, iar numarul de entitați antrenate in acest domeniu a constituit circa 30 mii in anul 2020. Lucrarea urmarește drept scop analiza și clarificarea diversitații de aspecte, concepte, teorii, tehnici ale managementului comercial, precum și identificarea coordonatelor strategice ce permit firmelor sa-și orienteze demersurile manageriale catre client, aceasta fiind una din principalele cai care asigura competitivitatea unei entitați economice.Item Crearea şi Organizarea Clusterelor în Republica Moldova(Complexul Editorial al INCE, 2018) Iordachi, Victoria; Gribincea, Corina; Ungur, Cristina; Boldurat, VladislavÎn procesul de funcţionare economică a ţărilor lumii, o nouă tendinţă este dezvoltarea inovaţională; iar inițiativele de formare a asocierilor de tip cluster devin tot mai răspândite în procesul asigurării creșterii potențialului inovațional al întreprinderilor. Experiența internațională demonstrează că sistemul clusterial reușește să contribuie la modernizarea economiei prin creşterea competitivităţii produselor, serviciilor şi a muncii, în timp ce membrii acestor asocieri își dezvoltă cu succes avantajelecompetitive. În prezent, țările Uniunii Europene acordă o atenție sporită modelului de afaceri economice în baza dezvoltării clusterelor din necesitatea depășirii crizei economice interne, precum și creșterii competitivității companiilor autohtone pe plan extern. Pentru Republica Moldova,procesul de asociere a întreprinderilor în clustere abia își ia avântul, fiind sprijinit de adoptarea de către Guvernul Republicii Moldova,în 2013, a Conceptului de dezvoltare clusterială în sectorul industrial, care conţine: premisele pentru dezvoltarea clusterelor în sectoare industriale, scopurile şi obiectivele politicii clusteriale, etapele de implementare a politicii, mecanismelede sprijin din partea statului a dezvoltării clusterelor, precum și un set de acţiuni. În acelaşi timp, crearea şi dezvoltarea clusterelor trebuie armonizate în cadrul mai extins al planurilor de dezvoltare regionale şi naţionale. Totodată, pentru a consolida capacitatea tuturor actorilor să coopereze între ei, este recomandabil să se fortifice dezvoltarea şi punerea în aplicare a politicii de dezvoltare a clusterelor. Totodată, printre măsurile suplimentare care trebuie luate în considerare pentru dezvoltarea politicii clusteriale, pot fi menţionate: promovarea şi sensibilizarea întreprinderilor cu privire la noile oportunităţi legate de dezvoltarea clusterelor; identificarea acelor întreprinderi care vor forma nucleul clusterului şi componenta inovatoare; elaborarea documentelor de politici privind organizarea asocierilor de tip cluster. Ghidul are ca scop explicarea fenomenului de clusterizare pentru întreprinderile autohtone, precum și prezentarea aspectelor practice privind procesul de creareși organizarea asocierilor de tip cluster; este un instrument util atât pentru companiilecare doresc să se organizeze într-o asociere de tip cluster, cât și pentru potențialii membri și beneficiari ai unor astfel de aglomerări. Totodată,acest ghid va ajuta la o mai bună cunoaștere a fenomenului de clusterizare din partea formatorilor de politici publice din Republica Moldova, deoarece cuprinde o sinteză a inițiativelor guvernamentale privind impulsionarea cooperării între întreprinderi și alți actori în cadrul asocierilor de tip cluster din alte țări.