Rezumate teze de doctorat. Doctor habilitat
Permanent URI for this collectionhttps://rses.ince.md/handle/123456789/80
Browse
2 results
Search Results
Item Management of assessing the competitiveness of domestic goods in the context of the commercial policy of the Republic of Moldova: Summary of the doctoral thesis(INCE, 2021) Gutium, TatianaThe strident changes in the economy have created the prerequisites for the development of management of assessing the competitiveness of goods, the introduction of which would provide an increase in competitiveness. A competitive national economy producing competitive goods is the guarantor of the formation of a sustainable society. The period of temporary economic isolation caused by the Covid-19 pandemic has affected the economies of all countries in the world. It is expected that after the release from quarantine and the gradual recovery of all economic zones, competition in the global market will intensify. Given that resources are limited and exhaustible, priority sectors need to be identified when developing strategies. For this purpose, the competitiveness index can be used, as competitiveness is one of the basic characteristics that allows the determination of the market position.Item Managementul evaluării competitivității bunurilor autohtone în contextul politicii comerciale a Republicii Moldova: Rezumatul tezei de doctor(INCE, 2021) Gutium, TatianaModificarile stridente din economie au creat premise pentru elaborarea managementului evaluarii competitivitații bunurilor, implementarea caruia ar asigura sporirea competitivitații. O economie naționala competitiva și producatoare de bunuri competitive este garantul formarii unei societați durabile. Perioada de izolare economica temporara, cauzata de pandemia Covid-19, a afectat economiile tuturor țarilor lumii. Dupa ieșirea din carantina și restabilirea treptata a tuturor domeniilor economice, se așteapta acutizarea concurenței pe piața mondiala. Ținand cont de faptul ca resursele sunt limitate și epuizabile, la elaborarea strategiilor este necesar de determinat sectoarele prioritare. In acest scop, poate fi utilizat indicele competitivitații, deoarece anume competitivitatea este una din caracteristicele de baza, care permite determinarea poziției pe piața.