Economie agro-alimentară și dezvoltare rurală
Permanent URI for this communityhttps://rses.ince.md/handle/123456789/15
Browse
153 results
Search Results
Item Incursiune în istoria Institutului de Economie, Finanţe şi Statistică(IEFS, 2011) Stratan, AlexandruInstitutul de Economie, Finanţe şi Statistică (IEFS) este, în prezent, unicul institut de cercetare cu profil economic din Republica Moldova. Structura actuală a Institutului a întrunit, reuşit, un sistem complex şi modern de cercetare ştiinţifică care se preocupă cu studierea sinergetică a problemelor actuale şi analiza fenomenelor de perspectivă ale economiei naţionale în contextul evoluţiei ştiinţei şi inovaţiei pe plan mondial. Determinantele ştiinţifice ale Institutului vizează cercetările ştiinţifice funda- mentale şi aplicative, studii şi investigaţii tematice, analize informaţionale la cererea instituţiilor guvernamentale şi publice, dar şi la solicitarea beneficiarilor individuali. La cei 5 ani de activitate Institutul remarcă semnificaţia şi contribuţia predece- sorilor legitimi ai săi, 4 Institute, care pe parcursul a mai mult de 60 de ani au format şi fortificat ştiinţa economică din ţară, au promovat excelenţa în cercetarea economică. Punctul de plecare în istoria Institutelor de cercetare economică a fost anul 1946 odată cu înfiinţarea Bazei de cercetări ştiinţifice a Academiei de Ştiinţe a URSS (AŞ a URSS), în componenţa căreia a fost constituit Sectorul Economie şi Geografie. Mai tîrziu, în octombrie 1949, Baza de cercetări ştiinţifice a AŞ a URSS a fost reformată în Filiala Moldovenească a AŞ a URSS (FM a AŞ URSS), iar, în ianuarie 1952, Sectorul Economie şi Geografie a fost redenumit în Secţia de Economie care aparţinea Filialei Moldoveneşti a AŞ URSS. Secţia de Economie şi-a început activitatea cu un potenţial format din şapte colaboratori, inclusiv 2 doctori în ştiinţe.Item Биткоин, fed- коин и прочие коины(2018) Bajura, TudorItem Pădurile Moldovei – principala sursă energetică autohtonă a economiei naţionale(2012) Bajura, TudorÎn legătură cu scumpirea permanentă şi cu ritmuri exagerate a surselor energetice importate devine tot mai accentuată problema asigurării securităţii energetice a Republicii Moldova. Drept consecinţă, alături de formele tradiţionale ale acestor surse, tot mai necesară devine utilizarea (cu implicarea tehnologiilor noi) a surselor alternative de energie. Sunt propuse de a fi revitalizate capacităţile anterior edificate a încălzirii caselor de locuit, mai ales în spaţiul rural, cu instalaţii moderne de încălzire în baza lemnului de foc, peletelor, brichetelor etc. Din punctul organizatoric se recomandă iniţierea unui scenariu masiv de privatizare a pădurilor şi revitalizarea pieţei autohtone a combustibilului solid.Item Tendinţele dezvoltării sectorului agricol autohton la etapa post-privatizare(2014) Bajura, TudorItem Piaţa funciară autohtonă în ascensiune evidenţă(2018) Bajura, TudorItem Coşul alimentar autohton sub presiunea crizei economice(2016) Bajura, TudorÎn calitate de indicator principal a aprecierii presiunii crizei economice asupra populaţiei ţării tot mai des este utilizată ponderea produselor alimentare şi a băuturilor nealcoolice în totalul cheltuielilor de consum ale gospodăriilor casnice. Fiind, până la criza economică din 2009, în continuă scădere, acest indicator a atins nivelul de 40,8%, pentru a crește ulterior la 43,5% în anul 2015.Item Relaţii funciare şi preţuri de piaţă a terenurilor agricole în Republica Moldova(2017) Bajura, TudorPiaţa funciară, dar şi relaţiile funciare autohtone corespund în întregime, fie şi cu unele restricţii din partea statului, caracteristicilor specifice şi celor generale ale economiei de piaţă. Una din cele mai importante dintre aceste caracteristici o constituie ritmul înalt de creştere a circuitului de piaţă a terenurilor agricole tranzacţionate.Item Cross-cooperation sectors between the Republic Macedonia and the Republic of Moldova: comparative analysis(2018) Trendov, Nikola; Stratan, Alexandru; Stratan, Dumitru; Perciun, Rodica; Tirigan, SergiuThis research aims to asses the rural development perspectives and strategic sectors in Republic Macedonia and Republic of Moldova that can be considered cooperation sectors between the countries. Also, the research will serve as a handbook map for new created and existing LAGs or associative groups aiming to cooperate with other regional partners. A Local Action Group is a non profit-making structure formed of public and private organizations, especially from rural villages, from different socio-economic sectors. Through the European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD), LAGs can apply for financial assistance in the form of grants to implement the Local Development Strategy of their respective territory. Agriculture is important segment of Macedonian economy, as it impacts the economy significantly, by contributing with around 11.4% in total Gross Value Added (GVA). In addition to this, the agricultural sector is important for reducing unemployment rates and it provides employment for about 17.9% of the population. In the Republic of Moldova, agriculture continue to remain an important sector of economy. Even if declining, it is accounting for 12,2% of GDP in the year 2017. Food Industry accounts for more than 30% of the manufacturing, and it is contributing to other sectors such as transport, trade, financial and insurance activity. Main characteristic of the Macedonian and Moldavian agriculture is its dual structure. This means that small farms are most common and dominating the sector. Almost of the holding operate on land less than one hectare. However, these is high level of land fragmentation. In both countries, agricultural policy development is constructed as an adjustment towards the Common Agricultural Policy of the European Union. The process of EU integration resulted with positive changes in terms of better institutional capacities and legislation. Main goals of the national agricultural policies are the CAP objective and at the time this is the national agricultural strategies. In order to achieve these objectives, there has been introduced increased budget, along with systemic establishment of policy through set of laws, strategies, programs and long-term plans.Item Food security policies in the Republic of Moldova(Tehnopress, 2010) Moroz, Victor; Ignat, Anatolie