Economie agro-alimentară și dezvoltare rurală
Permanent URI for this communityhttps://rses.ince.md/handle/123456789/15
Browse
95 results
Search Results
Item Tarifele de costuri şi normativele veniturilor nete în agricultură, 2024(INCE, ASEM, 2024) Stratan, Alexandru; Bajura, Tudor; Baltag, Grigore; Chistruga, Boris; Lucasenco, Eugenia; Iatisin, Tatiana; Turetchi, Viorel; Romanciuc, Andrei; Ceban, Alexandru; Gandacova, Svetlana; Bragoi, DianaScopul de bază al elaborării tarifelor îl constituie elucidarea consumurilor de producere a producției și serviciilor agricole în gospodăriile corporative de dimensiuni mari (cu suprafaţa pământurilor agricole peste 25 ha) şi în cele mijlocii (de la 3 până la 25 ha). În prezenta elaborare sunt reflectate consumuri mediu ponderate, social şi economic argumentate pentru atingerea unui nivel stabilit de rodnicie a pământului (de productivitate a animalelor). Tarifele sunt diferenţiate pe formele de gospodărire, inclusiv - gospodăriile corporative mari şi mijlocii. La calcularea tarifelor au fost folosite preţuri actualizate ale mărfurilor industriale şi de altă natură, utilizate în procesul de producţie, precum şi preţuri actualizate ale serviciilor obţinute. De asemenea, modalitatea de calcul a tarifelor de costuri a fost ajustată la utilizarea tehnologiilor contemporane de către gospodăriile agricole autohtone în procesul de obţinere a produsului agricol, precum şi nivelul actual de salarizare a lucrătorilor angajaţi. Alături de formarea (în baza consumurilor stabilite) preţurilor de realizare a produselor (serviciilor) respective, prezentele tarife pot fi utilizate la: planificarea businessului agricol; stabilirea sumelor de despăgubire în caz de apariţie a pierderilor bunurilor, asigurate contra calamităţilor naturale; soluţionarea litigiilor judiciare; încheierea contractelor de arendă etc.Item The interconnection model between the Republic of Moldova's food security and its agricultural products export(USAMV, 2023) Stratan, Alexandru; Lopotenco, Viorica; Lucasenco, EugeniaThe main objective of this study is to analyze the food security resilience of the Republic of Moldova. For this reason, it is essential to establish the interconnections between food security and foreign trade of the Republic of Moldova in the actual circumstances on the external market. On the one hand, agricultural economic agents faced the loss of traditional export markets. The most vulnerable category in this regard is 08. Edible fruits and nuts; peels of citrus fruits or melons, which in 2021 constituted 7.40% of the total exports. About 52.15% of the export of this category was directed in 2021 in Russian Federation. On the other hand, the increase in the prices of agri-food products has intensified the risks of excessive growth of exports and their potential insufficiency for consumption on the domestic market. In conclusion, it is highlighted that the situation in the region of our country generates vulnerabilities with a substantial impact on food security.Item Greening policies for the agricultural sector of the Republic of Moldova: current situation and future perspectives(USAMV, 2023) Stratan, Alexandru; Ceban, Alexandru; Lucasenco, EugeniaAgricultural sector of the Republic of Moldova is currently facing a series of challenges, an important part of them being related to the greening of the sector. The existing public support schemes for greening agriculture are more related to mitigation of the climate change effects, with less focus on preserving the environment, and their share in the total public support is relatively low. The paper aims to analyze the existing public support schemes related to climate change adaptation and greening of sector and provide a series of recommendations for their improvement. In order to achieve the main aim of the paper, the following scientific methods have been used: generalization of empirical and applied material, induction and deduction methods for making the paper conclusions, comparison method and analytical one. In order to be in line with current greening EU policies, Republic of Moldova must adapt some of its public support schemes for the agricultural sector and pay more attention to development of a coordinative mechanism and advice services.Item Incursiune în istoria Institutului de Economie, Finanţe şi Statistică(IEFS, 2011) Stratan, AlexandruInstitutul de Economie, Finanţe şi Statistică (IEFS) este, în prezent, unicul institut de cercetare cu profil economic din Republica Moldova. Structura actuală a Institutului a întrunit, reuşit, un sistem complex şi modern de cercetare ştiinţifică care se preocupă cu studierea sinergetică a problemelor actuale şi analiza fenomenelor de perspectivă ale economiei naţionale în contextul evoluţiei ştiinţei şi inovaţiei pe plan mondial. Determinantele ştiinţifice ale Institutului vizează cercetările ştiinţifice funda- mentale şi aplicative, studii şi investigaţii tematice, analize informaţionale la cererea instituţiilor guvernamentale şi publice, dar şi la solicitarea beneficiarilor individuali. La cei 5 ani de activitate Institutul remarcă semnificaţia şi contribuţia predece- sorilor legitimi ai săi, 4 Institute, care pe parcursul a mai mult de 60 de ani au format şi fortificat ştiinţa economică din ţară, au promovat excelenţa în cercetarea economică. Punctul de plecare în istoria Institutelor de cercetare economică a fost anul 1946 odată cu înfiinţarea Bazei de cercetări ştiinţifice a Academiei de Ştiinţe a URSS (AŞ a URSS), în componenţa căreia a fost constituit Sectorul Economie şi Geografie. Mai tîrziu, în octombrie 1949, Baza de cercetări ştiinţifice a AŞ a URSS a fost reformată în Filiala Moldovenească a AŞ a URSS (FM a AŞ URSS), iar, în ianuarie 1952, Sectorul Economie şi Geografie a fost redenumit în Secţia de Economie care aparţinea Filialei Moldoveneşti a AŞ URSS. Secţia de Economie şi-a început activitatea cu un potenţial format din şapte colaboratori, inclusiv 2 doctori în ştiinţe.Item Cooperation for Innovation: Opportunities and Challenges for SMEs (The Case of the Republic of Moldova)(LUMEN Publishing, 2020) Stratan, Alexandru; Novac, Alexandra; Vinogradova, NataliaIn the contemporary economy, the sustainable growth of the competitiveness of small and medium-sized enterprises (SMEs) can be ensured provided that innovations are implemented in enterprises. The innovative potential of enterprises can be raised through various methods, including cooperation with other enterprises and researchers. The purpose of this paper is to analyze the innovation activity of SMEs in the Republic of Moldova and identify opportunities and barriers to cooperation of SMEs with other enterprises and research institutions in the Republic of Moldova in order to develop and/or implement innovations. The results of the research showed that in the Republic of Moldova, SMEs are quite reluctant and passive in cooperating with other companies and research institutions to implement innovations. Moreover, for the most part, Moldovan SMEs are not aware of the need to implement innovations based on research results, but researchers - of the need to market their results.Item Cross-cooperation sectors between the Republic Macedonia and the Republic of Moldova: comparative analysis(2018) Trendov, Nikola; Stratan, Alexandru; Stratan, Dumitru; Perciun, Rodica; Tirigan, SergiuThis research aims to asses the rural development perspectives and strategic sectors in Republic Macedonia and Republic of Moldova that can be considered cooperation sectors between the countries. Also, the research will serve as a handbook map for new created and existing LAGs or associative groups aiming to cooperate with other regional partners. A Local Action Group is a non profit-making structure formed of public and private organizations, especially from rural villages, from different socio-economic sectors. Through the European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD), LAGs can apply for financial assistance in the form of grants to implement the Local Development Strategy of their respective territory. Agriculture is important segment of Macedonian economy, as it impacts the economy significantly, by contributing with around 11.4% in total Gross Value Added (GVA). In addition to this, the agricultural sector is important for reducing unemployment rates and it provides employment for about 17.9% of the population. In the Republic of Moldova, agriculture continue to remain an important sector of economy. Even if declining, it is accounting for 12,2% of GDP in the year 2017. Food Industry accounts for more than 30% of the manufacturing, and it is contributing to other sectors such as transport, trade, financial and insurance activity. Main characteristic of the Macedonian and Moldavian agriculture is its dual structure. This means that small farms are most common and dominating the sector. Almost of the holding operate on land less than one hectare. However, these is high level of land fragmentation. In both countries, agricultural policy development is constructed as an adjustment towards the Common Agricultural Policy of the European Union. The process of EU integration resulted with positive changes in terms of better institutional capacities and legislation. Main goals of the national agricultural policies are the CAP objective and at the time this is the national agricultural strategies. In order to achieve these objectives, there has been introduced increased budget, along with systemic establishment of policy through set of laws, strategies, programs and long-term plans.Item Tarifele de costuri şi normativele veniturilor nete în agricultură, 2022(INCE, 2022) Stratan, Alexandru; Bajura, Tudor; Lucasenco, Eugenia; Baltag, Grigore; Romanciuc, Andrei; Gandacova, Svetlana; Turetchi, Viorel; Iatisin, Tatiana; Ceban, Alexandru; Bicu, Alexandra; Bulatovici, Cristina; Lesnic, CristianScopul de bază al elaborării tarifelor îl constituie elucidarea consumurilor de producere a producției și serviciilor agricole în gospodăriile corporative de dimensiuni mari (cu suprafaţa pământurilor agricole peste 25 ha) şi în cele mijlocii (de la 3 până la 25 ha). În prezenta elaborare sunt reflectate consumuri mediu ponderate, social şi economic argumentate pentru atingerea unui nivel stabilit de rodnicie a pământului (de productivitate a animalelor). Tarifele sunt diferenţiate pe formele de gospodărire, inclusiv - gospodăriile corporative mari şi mijlocii. La calcularea tarifelor au fost folosite preţuri actualizate ale mărfurilor industriale şi de altă natură, utilizate în procesul de producţie, precum şi preţuri actualizate ale serviciilor obţinute. De asemenea, modalitatea de calcul a tarifelor de costuri a fost ajustate la utilizarea tehnologiilor contemporane de către gospodăriile agricole autohtone în procesul de obţinere a produsului agricol, precum şi nivelul actual de salarizare a lucrătorilor angajaţi. Alături de formarea (în baza consumurilor stabilite) preţurilor de realizare a produselor (serviciilor) respective, prezentele tarife pot fi utilizate la: planificarea businessului agricol; stabilirea sumelor de despăgubire în caz de apariţie a pierderilor bunurilor, asigurate contra calamităţilor naturale; soluţionarea litigiilor judiciare; încheierea contractelor de arendă etc.Item Proiect investițional de tip model pentru sectorul agrar – înființarea unei livezi de prun(INCE, 2022) Stratan, Alexandru; Iatisin, TatianaProiectul investițional – Înființarea plantațiilor de prun, este îndreptat spre dezvoltarea întreprinderii propriu-zise, valorificarea avantajelor proprii în scopul producerii fructelor de calitate, generând fluxuri interne (în cadrul structurii organizatorice) de bunuri, cunoștințe, transferul de tehnologie etc. Conform analizei efectuate, proiectul investițional “Înființarea livezii de prun”, reprezintă o afacere profitabilă cu o perioadă de recuperare a investițiilor rezonabilă. Ca rezultat al calculării indicelui profitabilității (PI), valoarea acestuia la producerea prunelor, atinge o valoare de 1,037 adică fiind mai mare decât 100%, demonstrează capacitatea profitabilă a proiectului.Item Progresele reformării economiei moldovenești în vederea asigurării tranziției sale la economia de piață(INCE, 2022) Stratan, Alexandru; Toaca, Zinovia; Fala, VictoriaLucrarea data este dedicata aniversarii a 30 de ani de independența și de promovare a reformelor pentru crearea unei economii de piața in republica Moldova. In anul 2021, se implinesc 30 de ani de la destramarea definitiva a Uniunii Sovietice, obținerea independenței de catre Republica Moldova și inițierea procesului de reformare economica și de tranziție a țarii la o economie de piața. Aceasta perioada a fost marcata de o serie de succese, dar și eșecuri. In prezenta lucrare s-a propus realizarea unui bilanț a reușitelor obținute de catre Republica Moldova in acești 30 de ani in vederea crearii unei economii de piața funcționale și de a raspunde la intrebarile “in ce masura a fost realizata tranziția la economia de piața in Republica Moldova„ și „care sunt provocarile economice majore ale țarii in asigurarea convergenței cu țarile europene dezvoltate”. Rezultatele obținute vin sa susțina relevanța obiectivelor Strategiei pentru o Economie Incluziva, Durabila și Digitala pana in 2030 (SEIDD) in vederea incheierii procesului de tranziție și a reducerii decalajelor de dezvoltare comparativ cu țarile europene. Definiția Bancii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a fost luata in considerație pentru a determina scopul și obiectivele tranziției economice in țarile fostului bloc Sovietic și Europa de Sud-Est. Corespunzator, studiul a fost realizat in baza mai multor surse de date naționale și internaționale care au permis analiza evoluției principalilor indicatori macroeconomici in Republica Moldova in dinamica și comparativ cu alte economii in tranziție. Performanța țarilor din Zona Euro și separat, țarile din Europa centrala a fost considerata ca ținta finala pentru evaluarea progreselor reformelor și a reușitelor economice obținute de catre Republica Moldova in aceasta perioada.Item National Competitiveness and the Role of Science(INCE, 2022) Stratan, Alexandru; Fala, VictoriaThe main purpose of the paper is to reflect the main progress and problems in the evolution of national economy competitiveness, in the context of finalizing the action of the roadmap on improving the competitiveness of the Republic of Moldova (2014-2020), and elucidating the main contributions of the National Institute for Economic Research as a scientific support for the successful completion of that document. The main results show that the country's economy hardly converges with the dynamics registered by the countries from the European Union, but also with some countries from the region. In light of the above, efforts are needed on the part of the authorities to improve the investment climate, fight corruption, improve the justice system, protect property rights, increase population income and employment and enhancing the institutions capacity building.