Browsing by Subject "finante publice"
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Item Atingerea obiectivului Europa 2020 în domeniul CDI – o provocare majoră pentru România în condițiile actuale(IEFS, 2012) Sandu, StelianaIncreasingly more, national and international experts are convergently pointing to research and innovation as the appropriate answer for overcoming the current crisis. The underfinanced scientific research, due to the economic crisis, could negatively bear on the Romanian economy and society, leading to a deepened crisis as well as to a narrowed range of solutions for sustainable development for Romania. Any crisis management strategy is doomed to failure if the RDI potential contribution to relaunching economic growth is not to taken into consideration. In this context, raising the investment in research up to 2% of GDP until 2020 is, to Romania, a foremost objectiv of the Europe 2020 Agenda and a distinctive challenge. This paper aims to explore the current state of the RDI system and its financing strenghts and weakensses in order to provide coordinates for rethinking the prioritisation of funds allocation and for identifying the most effective solutions for RDI expenditure management. Another objective is to underline the alternatives for raising the absorptive capacity for the European funds allotted to RDI and for intensifying the knowledge transfer between research institutes and industry.Item Cercetări în domeniul managementului finanţelor publice în Uniunea Europeană(IEFS, 2012) Manole, TatianaÎn acest articol, autorul a încercat să caracterizeze situaţia finanţelor publice în Uniunea Europeana (UE). Indicatorul principal ce caracterizează criza finanţelor publice în UE este creşterea datoriei publice externe a unor state membre ale UE şi creşterea enormă a deficitului bugetar ca pondere în PIB. Această situaţie pune problema accentuării rolului statului în reglarea economică, concept promovat de J. M. Keynes la inceputul secolului al XX-lea. O piedică în dezvoltarea economiei sunt zonele offshore, unde se concentrează marile capitaluri ale lumii. Creşterea deficitelor bugetare şi a datoriilor publice aprofundează criza finanţelor publice. Deşi s-au luat măsuri drastice pentru diminuarea acestora, totuşi echilibrul bugetar nu determină în mod fundamental stabilitatea macroeconomică. Autorul crede că este nevoie de o reglementare din partea statului a tuturor proceselor economice.Item Formarea finanţelor publice în Republica Moldova(INCE, 2015) Morozniuc, IonAceastă publicaţie reflectă rezultatele unui studiu asupra evoluţiei finanţelor publice din Republica Moldova. Organul central de specialitate, care elaborează şi promovează politica unică a formării şi gestionării finanţelor publice, al aplicării pârghiilor financiare în concordanţă cu exigenţele economiei de piaţă, este Ministerul Finanţelor (MF), care în numele statului participă la încheierea acordurilor bilaterale şi multilaterale în vederea promovării şi protejării investiţiilor, evitării dublei impuneri şi a combaterii evaziunilor fiscaleItem Identificarea unor riscuri în domeniul finanţelor publice cu impact asupra stabilităţii financiare a Moldovei(IEFS, 2013) Rodionova, NelliIn this article will be identified the following key risks of financial lstability in the field of public finance, namely: low level ofbudgetary capacity; widescale external debt stocks and high share of the debt services; reduced investment activity of the state; inefficiency of social expenditures; reducing the cost of R & DItem Managementul finanţelor publice – artă a gestionării eficiente a banului public(Tipografia AŞM, 2016) Manole, Tatiana; Stratan, AlexandruThis article presents the content of public finance management and its key element is decentralization, which is also considered as the path to Moldova’s modernization. The aim of the decentralization is to provide qualitative public services. Decentralization is defined as a process of transfer of administrative and financial powers from the central government to the local government or private sector. It is also analyzed the implementation process of performance management of public finances in the Republic of Moldova. It is researched and identified the role of the intergovernmental state budget through the budget equalization transfers mechanism. In the Republic of Moldova the implementation of the budget based on program and performance contribute to the development and strengthening of public financial management.Item Managementul finanţelor publice locale: probleme şi oportunităţi(INCE, 2014) Manole, Tatiana; Stratan, AlexandruMonografia are intenţia de a cerceta domeniul managementului finanţelor publice locale (MFPL). În esenţă MFPL poate să se dezvolte şi să atingă performanţă având la bază autonomie locală şi descentralizare financiară. Autonomia locală este forma modernă de exprimare a descentralizării împuternicirilor între Guvernul Central şi guvernele locale. Autonomia locală reprezintă o zonă care formează o comunitate separată constituită legal, subordonată statului şi investită cu autoritate, având dreptul de decizie în privinţa propriilor probleme de gestiune, prin intermediul organelor proprii de administrare. Autonomia locală se bazează pe următoarele principii: a) existenţa unor organe proprii de administrare, care reprezintă interesele cetăţenilor; b) statul poate percepe impozite de comunitate numai în virtutea legii; c) comunitatea poate întreprinde pe teritoriul său orice activitate considerată dezirabilă, care nu este interzisă prin lege; Realizarea acestor principii este posibilă numai datorită existenţei unei capacităţi de finanţare (în primul rând, este vorba de capacitatea fiscală pe locuitor, în raport cu capacitatea fiscală naţională pe locuitor) adecvate la nivel local, metodele de finanţare locală fiind sub jurisdicţia statului. Evoluţiile politice, economice şi sociale din ultimii ani, în Republica Moldova, au pus în evidenţă necesitatea unei reforme profunde şi reale în domeniul administraţiei publice, în special a celei locale. Actualmente, descentralizarea puterii şi asigurarea autonomiei locale este una din priorităţile strategice ale guvernării şi unul din obiectivele principale definite într-un şir de documente şi strategii.Item Managementul stabilităţii financiare sistemice în contextul asigurării securităţii economice a Republicii Moldova. Specialitatea: 521.03 - Economie şi management în domeniul de activitate: Teza de doctor habilitаt în științe economice(2017) Perciun, RodicaStabilitatea financiară sistemică este un element integrant al securităţii economice şi naţionale. Studierea managementului stabilității financiare sistemice are ca scop analiza şi prognozarea unui spectru larg de factori determinanţi ai stabilităţii sistemului financiar, prin care sunt relevate pericolele şi locurile nevralgice din cadrul funcţionării lui. Stabilitatea financiară sistemică este asigurată printr-un şir de activităţi realizate în sfera financiară, în conexiune cu următoarele sectoare: monetar-creditar, economic, social, financiar internaţional etc. De aceea, noţiunea şi strategia stabilității financiare sistemice trebuie să fie reflectate şi abordate în conceptul general al strategiei de stat al securităţii economice, precum şi în politica economică, bugetară şi monetar-creditarăItem Tendinţe de dezvoltare a finanţelor publice în Republica Moldova(”Independenţa Economică”, 2016) Morozniuc, Ion; Iatisin, TatianaAceasta lucrare reflecta rezultatele unui studiu asupra evolutiei finanțelor publice din Republica Moldova. Dificultatile in economie, de regula, se transpun pe seama bugetului public national, care nu mai e in stare sa serveasca drept instrument efectiv si eficient pentru sustinerea categoriilor vulnerabile ale populatiei, deoarece vulnerabilitatea este direct proportionala cu stagnarea economiei. Pe parcurs, evolutia finantelor publice nu a fost insotita de o promovare autentica a reformelor structurale, care ar fi incurajat dezvoltarea durabila a economiei nationale.Item Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 39 (trim. III, 2020)(INCE, 2020) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, TatianaInstitutul Național de Cercetări Economice lansează un nou număr al publicației trimestriale „Tendințe în Economia Moldovei”. Tradițional, în cadrul acestei publicații sunt prezentate: - Cele mai recente tendinţe ce au marcat activitatea social-economică a țării și o analiză comprehensivă a rezultatelor, prognozelor privind evoluţia economiei naționale.Item Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 42 (trim. II, 2021)(INCE, 2021) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Toaca, Zinovia; Fala, VictoriaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 44 (trim. IV, 2021)(INCE, 2022) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Ciobanu, Mihail; Toaca, Zinovia; Fala, VictoriaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 46 (trim. II, 2022)(INCE, 2022) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Ciobanu, Mihail; Toaca, Zinovia; Fala, VictoriaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 40 (trim. IV, 2020)(INCE, 2020) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Toaca, Zinovia; Fala, VictoriaÎn cadrul acestei publicații sunt prezentate cele mai recente tendinţe ce au marcat activitatea social-economică a țării și analiza comprehensivă a rezultatelor anului 2020. Tot aici găsim prognozele privind evoluţia economiei naționale pentru anul 2021.Item Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 41 (trim. I, 2021)(INCE, 2021) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Iatisin, Tatiana; Novac, Alexandra; Colesnicova, TatianaItem Tendinţe în Economia Moldovei, nr. 43 (trim. III, 2021)(INCE, 2021) Stratan, Alexandru; Ianioglo, Alina; Ceban, Alexandru; Timofei, Olga; Popa, Viorica; Novac, Alexandra; Colesnicova, Tatiana; Ciobanu, Mihail; Iatisin, Tatiana